Grupa, która ukończyła program Edukatora, przygotowała kolejne szkolenie dla osób które również doświadczyły kryzysu psychicznego. Trzech Edukatorów spotkało się w dniu 18.01.2016 roku z uczestnikami Ośrodka Wsparcia Stowarzyszenia POMOST. Celem jak zawsze było przekazanie wiedzy z zakresu praw obywatelskich oraz poinformowanie zebranych o tym jak i kiedy można korzystać z pomocy Rzecznika Praw Obywatelskich. Edukatorzy w sposób zwięzły i dostępny przekazali najważniejsze informacje dotyczące głównie tego, czym się zajmuje Rzecznik, w jaki sposób może pomóc osobom chorującym psychicznie i jak się z nim kontaktować.

Na wstępie prowadzący powiedzieli kilka zdań o cyklu warsztatów, które wcześniej odbywaliw Biurze Rzecznika, kładąc nacisk na sugestie pracowników tej instytucji odnośnie konieczności szkolenia osób po kryzysie psychicznym, jako grupy narażonej szczególnie na łamanie praw obywatelskich. Dalej wspomniano krótko o historii instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich w Europie i w Polsce. Podkreślano zaangażowanie Rzecznika w pomoc osobom niepełnosprawnym psychicznie. W dalszej części spotkania, celem wywołania dyskusji, Edukatorzy podali przykłady naruszania praw obywatelskich i poprosili zebranych o podanie podobnych przykładów z ich życia. W odpowiedzi słuchacze relacjonowali sytuacje z pobytu w szpitalach, w których czuli się zagrożeni (np. internowani pozostawali w salach ze zwykłymi pacjentami), niedoinformowani, ograniczano im kontakt z lekarzem, doświadczali kradzieży. Wszyscy rozmówcy mieli zastrzeżenia odnośnie posiłków i nienajlepszych warunków na oddziałach psychiatrycznych (np. przepełnione sale, kolejki do toalet).

Drugą część spotkania Edukatorzy poświęcili omówieniu, w jaki sposób korzystać z pomocy Rzecznika podkreślając , że osoby po kryzysie psychicznym na równi z innymi mają prawo występowania do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej, co wynika z Art. 80 Konstytucji RP. Poinformowano, że funkcjonuje bezpłatna infolinia, którą obsługują doświadczeni prawnicy udzielający informacji o przysługujących obywatelom prawach i możliwych sposobach postępowania. Wniosek kierowany do Rzecznika jest wolny od opłat. Można go wysłać pocztą, złożyć osobiście na piśmie lub ustnie w Biurze RPO, a także na formularzu elektronicznym za pośrednictwem strony internetowejwww.rpo.gov.plPodkreślono, że Rzecznik może zażądać wszczęcia postępowania w każdej sprawie, wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu cywilnym lub administracyjnym, wnioskować o badanie sprawy do innego organu kontrolnego, występować do instytucji o usunięcie naruszenia w przypadku gdy stwierdzi, że prawa i wolności lub zasady równego traktowania zostały naruszone.

Zebrani wykazali duże zainteresowanie tematem spotkania, wywiązała się dyskusja, która dowiodła jak duże jest zapotrzebowanie na wiedzę z tego zakresu w środowisku osób narażonych szczególnie na dyskryminację i łamanie prawa.

Na koniec wszyscy uczestnicy otrzymali ulotki Rzecznika Praw Obywatelskich z podstawową wiedzą jak i kiedy korzystać z jego pomocy.

Spotkanie trwało 1 godzinę i uczestniczyło w nim 13 uczestników Ośrodka Wsparcia przy ul. Śreniawitów 4.

Powrót

Szukasz pomocy?

Skontaktuj się z Doradcami Telefonicznymi. Jest to pierwszy w Polsce telefon, w którym porad udzielają osoby po kryzysach psychicznych. Zadzwoń.

22 614 16 49

(pon. - czw.: 17.00 - 19.00)

Grupa TROP

Grupa Wsparcia TROP" Jest to grupa samopomocowa, której członkami są osoby po kryzysach psychicznych. Dowiedz się więcej o tym co robią.

Czytaj więcej